W końcu lat osiemdziesiątych XIX wieku, francuski agronom Max Ringelmann próbował nakłonić swoich pracowników do…
Gamifikacja na szkoleniu ICC
Od kiedy pracuję jako trener staram się zwiększać skuteczność moich szkoleń. Szczególnie dotyczy to szkoleń certyfikacyjnych z coachingu ICC. Przekonałem się, że bazowanie tylko na własnym doświadczeniu i wiedzy nie zawsze jest warunkiem wystarczającym do skutecznego wykształcenia coacha. Potrzebne jest często wykorzystanie nowoczesnych, a także atrakcyjnych form przekazu. A także, co jest pewnie truizmem nacisk na praktyczny aspekt całego szkolenia. Obliczałem że mam teraz proporcje 70% praktyki do 30 % niezbędnej teorii. Coachingu nie da się nauczyć z książek, choć stanowią one wspaniałe uzupełnienie całego procesu certyfikacji.
Dbając o maksymalizację skuteczności procesu edukacji wprowadzam wiele metod i narzędzi, które wspierają ten proces. Znając materię szkoleń z coachingu, sam tworzę wszystkie narzędzia. Głównym mechanizmem, który wykorzystuję w ciągu ostatnich kilku lat jest gamifikacja. Termin znany, choć może warto przypomnieć czym jest to podejście w kontekście szkoleń biznesowych.
Czym jest gamifikacja
Gamifikacja na szkoleniach to proces wykorzystywania elementów charakterystycznych dla wszelkiego rodzaju gier, także komputerowych, takich jak punkty, nagrody, poziomy, wyzwania i rywalizacja, w celu zwiększenia zaangażowania, motywacji i efektywności uczestników szkolenia. Głównym celem gamifikacji na szkoleniach jest przekształcenie tradycyjnych procesów szkoleniowych w interaktywne, atrakcyjne i angażujące doświadczenia, które sprzyjają uczeniu się i zdobywaniu nowych umiejętności. Możliwie interaktywnie i z minimalizacją bierności uczestników szkoleń.
Wprowadzam pewne elementy gamifikacji do struktury szkolenia w taki sposób, aby dostarczać uczestnikom stałej motywacji do udziału, poprawić zaangażowanie w procesie uczenia się oraz zwiększać poziom wiedzy, ale przede wszystkim umiejętności. Coaching to głownie kompetencje praktyczne! Poprzez niewielki poziom rywalizacji z innymi uczestnikami, zdobywanie punktów, możliwość zdobycia wygranej uczestnicy moich szkoleń ICC są zachęcani do aktywności i ciągłego doskonalenia się.
Jak to robimy?
W praktyce, gamifikacja na szkoleniach obejmuje różnorodne elementy, takie jak interaktywne quizy, zadania z nagrodami, symulacje, wyzwania grupowe, specjalnie przygotowane gry i narzędzia, które dają możliwość praktycznego wykorzystania wiedzy i umiejętności zdobytych w czasie szkolenia. Kluczowym elementem gamifikacji jest personalizacja doświadczenia szkoleniowego, tak aby odpowiadało ono potrzebom i preferencjom uczestników. Im atrakcyjniejsze scenariusze ćwiczeń, tym większe zaangażowanie uczestników, a w przyszłości większa skuteczność coacha w pracy ze swoim klientem. A to jest bezcenne!
Gamifikacja pomaga uzyskać informacje zwrotne w czasie rzeczywistym, tak aby pomóc uczestnikom śledzić ich postępy i zidentyfikować obszary wymagające poprawy. Natychmiastowa informacja zwrotna zwiększa zaangażowanie i motywuje do osiągania lepszych wyników.
Kluczowym celem gamifikacji na szkoleniach jest nie tylko dostarczenie wiedzy i umiejętności, ale także stworzenie pozytywnego i satysfakcjonującego doświadczenia uczestnictwa, które motywuje do ciągłego rozwoju zawodowego, także po zakończeniu szkolenia i otrzymania certyfikatu.
W ciągu 14 dni szkolenia wykorzystujemy gotowe gry i narzędzia, które sami zaprojektowaliśmy, a także pewne elementy gamifikacji do których „gadżety” nie są niezbędne. Często wykorzystuję w sposób twórczy gotowe i sprawdzone scenariusze adoptując je do potrzeb szkolenia z coachingu. Są to różnego rodzaju karty, gry planszowe czy puzzle które projektujemy i produkujemy. No i oczywiście EQdo, narzędzie w formie gry dzięki któremu pomagamy naszym klientom rozwijać inteligencję emocjonalną, na które poświęcamy cały dzień w czasie ICC. Każdy otrzymuje jeden zestaw na własność – w cenie szkolenia.
Oddzielną innowacją są klejNOTKI, czyli specjalne naklejki ułatwiające notowanie, bez zaburzania procesu koncentracji. Ale o tym może napiszę w oddzielnym tekście.