Książka nosi tytuł „kurs emocji”, ale nie jest to do końca prawdą, choć można znaleźć…
Team player – przepis (5 minut)
Efektywność pracy zespołowej zależy od wielu czynników. Dużo uwagi poświęcamy narzędziom, kompetencjom czy sposobowi zarządzania, ale chyba zbyt mało koncentrujemy się na cechach dobrego team playera. Co z perspektywy czasu wydaje mi się być czynnikiem kluczowym, a przynajmniej jednym z trzech w ścisłej czołówce.
Prawdopodobnie zarówno braki w zarządzaniu, czasami niedobory kadrowe do pewnego stopnia możemy nadrobić cechami czy raczej nastawieniem dobrego team playera. Oczywiście pamiętamy co jest wybrukowane dobrymi chęciami, tym niemniej to właśnie takie nastawienie jest podstawą budowania efektywnego zespołu.
Mam świadomość, że ten obraz jest nieco wyidealizowany, ale możemy ten opis potraktować jako swego rodzaju model. Czyli, dobry team player:
- Realizuje cel zespołowy
Ma świadomość, że sukces zespołu, czyli realizacja celów jest zawsze na pierwszym miejscu w hierarchii wartości. Natomiast osiągnięcia indywidualne są drugorzędne wobec dobra całego zespołu. Stawia potrzeby zespołu na pierwszym miejscu i nie konkuruje z innymi członkami zespołu, gdyby to miało wpłynąć negatywnie na realizację celu.
- Zakłada dobre intencje
Praca zespołowa i częste kontakty członków zespołu mogą powodować wiele nieporozumień nie tylko komunikacyjnych. W niektórych środowiskach, sytuacjach możemy mieć tendencję do interpretowania niejasnych sygnałów jako działania przeciwko nam. A zakładając dobre intencje mamy większą łatwość w wyjaśnieniu co stało za komunikatem lub zachowaniem tej osoby.
- Ma otwartość w komunikacji
Kluczowe w czasie efektywnej pracy zespołowej jest przepływ informacji. Dlatego dobry team player przykłada dużą wagę do przekazania informacji możliwie jasno i skutecznie. Zadaje pytania, aby lepiej zrozumieć zadania i oczekiwania, i ma odwagę by mówić otwarcie o problemach, jeśli mogą one wpłynąć na zespół i realizowany cel.
- Ma otwartość na przekazywanie i odbieranie feedbacku
Często to inni członkowie zespołu widzą więcej, dlatego aby dowiedzieć się jak jest postrzegane nasze zachowanie, postawa itp., potrzebujemy lustra, czyli rzetelnej informacji zwrotnej. Dlatego dobry team player przyjmuje i przekazuje informację zwrotną zawsze kiedy jest to potrzebne. Warto traktować feedback jako szansę na rozwój, a nie jako atak personalny. Dużo oczywiście będzie zależało od sposobu jej przekazania.
- Jest odpowiedzialna/y
Sukces zespołu jest wynikiem pojedynczych działań wszystkich jego członków. Dlatego ważna jest indywidualna i zespołowa odpowiedzialność. Dobry team player realizuje terminowo swoje zadania. A jeśli zaistnieje taka potrzeba jest gotowa/y wziąć odpowiedzialność za błędy i ich naprawę.
- Dąży do rozwoju
W zawiązku z tym, że jedyną stała jest zmiana, wszyscy potrzebujemy adaptować się do zmieniających się warunków. Dobrze jest to robić za pomocą zdobywania nowych kompetencji i umiejętności. Rozwój pojedynczej osoby służy nie tylko jej ale i całemu zespołowi w osiąganiu lepszych rezultatów.
- Ma duży poziom elastyczności
W związku z wspomnianą wcześniej zmianą potrzebny jest duży poziom elastyczności zarówno w zachowaniu, ale chyba przede wszystkim w sposobie myślenia. Dlatego w dobrych zespołach jego członkowie dbają o ciągłe dostosowywanie się zmieniających się warunków. Podejmują się nowych obowiązków, jeśli sytuacja tego wymaga, i szybko adaptują się do nowych zadań czy narzędzi.
- Rezygnuje z siebie
Realizując cele zespołu team player jest częścią większej całości, dlatego pracując zespołowo nieco mniej dba o siebie a dużo bardziej o zespół. Na przykład nie przywiązuje się do pomysłów czy projektów, które mogą budować jego indywidualną karierę, a bardziej oddaje je do dyspozycji całego zespołu.
- Działa z empatią
Grupa osób, nawet bardzo zgranych może mieć różne potrzeby w różnych aspektach wykonywanych zadań. Jak wcześniej wspomniałem, ponad swoje potrzeby dobry team player przedkłada cel zespołu, ale ważne jest aby rozumiał/a emocje i potrzeby innych członków zespołu. Dzięki temu wzrasta poziom kompetencji związanych z budowaniem relacji i łatwiej budować atmosferę wzajemnego szacunku oraz zaufania.
- Obdarza zaufaniem
Według Lencioniego brak zaufania jest pierwszą dysfunkcją w zespole, zgodnie z jego koncepcją 5 dysfunkcji. Dlatego warto wspomnieć o wzajemnej ufności w zespole. Czyli dobry team player ufa, że nie będzie niesprawiedliwie oceniany, że inni mają dobre intencje i że to co powie nie zostanie wykorzystane kiedyś przyszłości przeciwko niej/niemu.
Kiedy pracujesz w zespole i jesteś jego częścią zadaj sobie pytanie ile z powyższych punktów spełniasz i w jakim stopniu. To może być użyteczna diagnoza jakim team playerem jesteś. Ponieważ zespół składający się z dobrych team playerów sprawia, że działa w bardziej zgrany sposób, a przede wszystkim działa efektywniej, a ich obecność wzmacnia relacje i wydajność zespołu.
Chyba też można powiedzieć, że obecność członków zespołu o takich cechach sprawia, że grupa ludzi staje się zespołem!